A jó tárhely: mennyire fontos a rendelkezésre állás?

Ha tárhelyet választunk cégünknek, nem csak az árat és a cserébe kapott kapacitást kell megvizsgálnunk. Az egyik legfontosabb szempont, amelyet mindenképpen alaposan meg kell vizsgálnunk, ha ugyanis olyan szolgáltatást választunk, amely nem képes megfelelően magas arányban biztosítani, hogy a tárhely valóban elérhető lesz, azzal rengeteg bevételtől eshetünk el.

Mi is pontosan a rendelkezésre állás? Pontosan az, amit a név is mutat: egy százalékos mutató, amely azt jelöli, egy adott időn belül mennyi idő az, amelyben ténylegesen működőképes a szolgáltatás.

Annak, aki egyáltalán nem jártas az IT-ben, talán meglepőnek hathat, hogy olyan szolgáltatások között kell válogatni, melyek egyike sem képes 100 százalékos rendelkezésre állást biztosítani. Ennek oka nagyrészt az, hogy az adatközpontok működése sokszor külső tényezőktől is függ, mint például az energiahálózat, az infrastruktúra működése vagy éppen a természeti katasztrófák.

Persze adódhatnak másfajta váratlan problémák is – soha egyetlen rendszer sem lehet tökéletesen biztonságos. Éppen ezért azt kell felmérnünk, hogy mit is jelent az adott esetben pontosan a rendelkezésre állás, amelyet kínálnak nekünk.

A 99 százalékos arány például jól hangzik, de ha egy évre nézzük, ez több napnyi kiesést jelent. Márpedig az esettanulmányok szerint (nyilván a cég méretének függvényében) már egyetlen percnyi kimaradás is akár milliós károkat okozhat egy vállalatnak.

A legjobb, ha az úgynevezett „five nines” szolgáltatók között keresgélünk. Ezek azok a tárhelyszolgáltatók, amelyek 99,999%-os rendelkezésre állást vállalnak, ennél biztonságosabb ajánlatot aligha kaphatunk. A hazai piacon ilyen szolgáltatás kínál például a DoclerNet ultramodern adatközpontja.

99,9% alatt semmiképpen sem érdemes keresgélni – és elég például arra gondolni, hogy bármilyen kicsinek is tűnik a különbség, egy 99,5% és 99,9% rendelkezésre állást biztosító szolgáltató között ötszörös a kieső idő mértéke.